Sanur

19 februari 2016 - Sanur, Indonesië

Vrijdag 19 februari 2016

Na het ontbijt gaan we naar het strand, voor het eerst zwemmen in de zee in Indonesië. Het water is gewoon warm! Ook bijna geen golven. Als je in zo’n toeristisch oord bent beland dan heb je ook te maken met “de reservering van de ligbedden”. Toen wij aankwamen waren er natuurlijk geen meer voor ons ter beschikking. We hadden voor het ontbijt de handdoek al klaar moeten leggen, zodat we na het ontbijt op onze “gereserveerde“ ligbedden neer konden strijken. Voor ons geen probleem, want het is toch veel te warm onder de parasol in de zon. We gaan lekker zwemmen in de zee en daarna in het zwembad.

We hebben ook hier weer aanspraak, maar dit keer van de pensionado’s die ons of de kinderen vragen of ze/we vakantie hebben. En mag dat wel van school etc. Veel van hen (wij stellen natuurlijk wedervragen) zijn hier voor langere tijd, soms zelfs aan het overwinteren.

Na de late lunch heeft het even geregend hier. Aan het einde van de middag hebben we nog even gekeken naar de presentatie van H&M Bali, die binnenkort geopend wordt. s’ Avonds een nasi Rames uitgeprobeerd. Ook weer prima.

Zaterdag 20 februari 2016

Nog een relaxte dag. Wouter Sjoerd en Femke zijn klaar met schoolwerk, dus iedereen heeft nu “krokusvakantie”. We vermaken ons in de zee, het zwembad, met minecraft of ander digitaal spelletje, boek, Volkskrant. Rond etenstijd hebben we nog even Sanur verkend. We zien een groepje jongens en mannen in sarong (omslag rok door zowel mannen als vrouwen gedragen hier) en met traditioneel hoofddeksel muziek maken en rondlopen. Twee van hen vormen samen 1 of ander dier op 4 poten met een kop met klapperende bek.

Zondag 21 februari 2016

Om 9.00 worden opgehaald door een busje met chauffeur. Aangezien we geen zin hadden in een dure toeristische trip langs, houtbewerkings bedrijfje zus en dubbele knoop batik markt zo, hebben we onze eigen dagtocht bedacht en een busje met chauffeur gehuurd. Eerst gaan we naar de moedertempel, de Pura Besaki de grootste hindoeïstische tempel van Bali. Bali is overwegend hindoeïstisch itt tot Java of Sumatra die overwegend Islamitisch zijn. Het ziet er onderweg ongeveer het zelfde uit als op Java en Bali, maar ipv de vele moskees onderweg zien we nu bij ieder huis een bamboe stok met vlag en een mini altaar. Vijf keer per dag worden hierin bloemen en voedsel geofferd. Het blijkt Kuningandag te zijn geweest op zaterdag vertelt de chauffeur. Hij kan het niet goed uitleggen, maar in onze gids staat er wel wat over. Eerst heb je 10 dagen voor Kuningandag Galungandag. Op die dag dalen de goden en zielen van de voorouders uit de hemel af naar de tempels op aarde. Ter ere daarvan worden er varkens en kippen geslacht, deels voor offering en deels om in familiekring op te eten. De bamboestokken heten penjors, waarmee ze de goden en zielen van hun voorouders uitnodigen hen te bezoeken. Kuningandag is de laatste dag van het 10 dagen durende feest en gaan de goden en zielen terug naar de hemel.

De Puri Besaki is erg mooi gelegen op een berg, redelijk dichtbij de Gunung Agung (vulkaan). Het complex bestaat uit verschillende tempels. Er zijn veel (gebeds-) ceremonies en daarom kunnen we niet op elk binnenplein gaan kijken en moeten we soms op afstand blijven. Om een tempel in te mogen gaan moet je zowel als vrouw als ook als man een sarong aan. De kinderen ook. Je ziet ook veel gezinnen in, zo lijkt het, in zondagse sarongs. We worden rondgeleid door een plaatselijke gids die goed zijn best doet om ons wat te vertellen.

Na het tempelbezoek gaan we op advies van de chauffeur eten bij een restaurant wat schitterend gelegen is met uitzicht op de Gunung Agung en rijstterrassen. Er hangt een grote vleermuis op zijn kop bij de ingang.

Als we aan het eten zijn gaat het ontzettend hard regenen. Ook als we in de auto zitten regent het flink door. De straten lijken wel rivieren, die allerlei rommel meevoeren. Voor ons een attractie! We gaan iets naar het zuiden en gaan in Rendang richting het oosten over een weg met mooie rijstterrassen en kleine dorpjes. Jammer dat het een beetje blijft regenen. We komen uiteindelijk in Amlapura en gaan daar naar het waterpaleis. Hier komen veel Indonesische gezinnen op de zondagmiddag. Veel vijvers met beelden en vissen. Op een podium zijn mensen van de Hare Krishna aan het dansen en zingen. Natuurlijk spreekt er een blanke man in een gewaad ons aan, zieltjes winnen is ook belangrijk…

Na het water paleis gaan we in slakkengang via de kustweg terug naar Sanur. We belanden in de zondag middag file. Kunnen we mooi genieten van de omgeving en ons verbazen over de mensen op en langs de weg.

’s Avonds weer lekker gegeten en nog even (ook hier BVN) “Wie is de mol” gekeken.

Maandag 22 februari 2016

We gaan weer zwemmen etc en lopen een flink stuk door Sanur. Veel restaurants en winkeltjes. Terug gaan we over een stenen pad wat langs de zee ligt. Het is echt heel heet en als we terug zijn gaan we eerst afkoelen in onze kamer met Airco. Eigenlijk is het hier te warm of echt veel te doen.

Als we ’s avonds uit eten gaan dan komen horen we vrolijke muziek. En ja hoor de missie van de Hare Krishna komt ook in Sanur langs! Zelfs Martijn wordt blij van deze mensen. Het eten is ook weer prima.

Dinsdag 23 februari 2016

We gaan naar Kuta, het toeristen walhalla van Bali. Een badplaats met veel hotels, restaurants, disco´s, souvenirshops etc. Hier zijn in 2002 helaas ook de aanslagen gepleegd. We zijn blij dat we in Sanur zitten. Het strand is vol en vies, wel zijn er meer golven. De mensen redelijk ordinair. Er zijn wel winkelcentra met zelfs een LEGO winkel. We vermaken ons prima en gaan er ook uiteten. We merken wel dat het eten er wel wat duurder is. Ook weer gezien!

Woensdag 24 februari 2016

Onze laatste dag op Bali. We gaan vandaag van het warme weer genieten en lekker consumeren.

Morgen naar Kuala Lumpur om daar nog eens rond te kijken. Vrijdagnacht terug richting Europa. Zaterdag rond de middag weer in Nl.

1. Gerda en Dolf:
    23 februari 2016
    Nog even genieten en dan .... thuis. Al zin in boerenkool met worst en erwtensoep???
    Goede en voorspoedige reis terug.
  2. Jenny:
    23 februari 2016
    Na alle avonturen afscheid van het toeristische Bali. Zwemmen in het warme zeewater, dat is wat anders dan hier in de regen fietsen. Goede thuisreis gewenst.
    Tante Jenny