Dunedin

29 december 2015 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

29 december 2015Vanmiddag gaan we naar de Otago (Dunedin) peninsula (schiereiland). Een bochtige smalle weg langs de kust langs baaien leidt ons naar het uiterste punt Taiaroa head /Pukekura waar Albatrossen hun nesten hebben. We zien geen albatrossen, maar wel heeeel veel meeuwen met jongen. Een lawaai van je welste. Ook een mooie rotsige kust. We rijden een klein stukje terug naar Penguin Place, waar een aantal natuurliefhebbers een programma hebben opgesteld om de geel-oog pinguïn te behouden. Hiertoe is een stuk strand afgeschermd voor de dieren en wordt er gezorgd voor een ideale leefomgeving voor de pinguïns. Deze pinguïns waar er nog maar 3000 in totaal van voorkomen (waarvan 800 langs de zuidoost kust van het zuider eiland, de anderen op onbewoonde eilanden ten zuiden van NZ) worden bedreigt door niet-natuurlijk voorkomende dieren als de possum, muis, rat, wezel etc, te weinig struiken en bomen om tussen te broeden en de mens. Er zijn een soort van loopgraven in de duinen aangelegd waardoor je zonder de dieren te storen ze toch kunt observeren. Er zijn vandaag twee jongen in het nest die je kunt bekijken. Van één is ook een ouder te zien. Het is wel van een vrij grote afstand, maar toch erg mooi om de dieren te zien! Van de zijkant van het strand in de heuvels broeden veel blauwe pinguïns, waar er nog 1,3 miljoen van zijn. Dat zijn de kleinste pinguïns die er bestaan. We kunnen ze zien zitten in de nestholen. Op de rotsen en op de heuvel zitten ook weer veel zeehonden. Een leuke excursie in een schitterende omgeving.

30 december 2015
De dag begon met kou, regen, schoolmotivatieproblemen, lawaai van de buren, maar gedurende de dag werd het steeds leuker! ’s Middags (inmiddels droog en zonnig) gingen we naar de Otago University in Dunedin. De oudste universiteit van NZ met mooie oude gebouwen in Schotse stijl. We kwamen ook nog langs de “Admission and enrolment en graduation”! Vanaf het universiteitsterrein lopen we via de Botanische tuinen naar het steilste straatje van de wereld Baldwinstreet. Een flinke klim van beneden naar boven! Terug gelopen en nog even bij de supermarkt New World een stuk kaas kopen. Wat zien we daar? Gekleurde muisjes van de Ruiter en oliebollenmix! Kunnen we toch nog oliebollen bakken in NZ! Opgetogen lopen we terug naar de auto! Op de camping doen we nog weer eens een poging om te luisteren naar de TOP2000 en dat lukt redelijk. Tijdens het eten mag hij itt normaal aan blijven staan. ‘s Avonds een filmpje op de computer.

31 december 2015, oudjaarsdag
Meteen weer de radio aan altijd leuk de TOP2000. ’s Ochtends het beslag gemaakt en oliebollen gebakken. Ze zijn weer net zo lekker als thuis met rozijnen en een appeltje.
’s Middags naar Dunedin centrum. Eerst naar het octagon het feitelijke centrum van Dunedin. Daar staat een mooie kerk in oude stijl, maar hij is nog geen 100 jaar oud! Ook het station is de moeite waard. Nog wat gewinkeld en terug naar het huisje. We gaan ook nog pannenkoeken bakken omdat het oudjaar is.

Het pannenkoeken bakken verloopt eerst moeizaam omdat er geen echt goede pannen zijn. Ik vraag nog een betere bij de receptie. De kinderen spelen ondertussen met 2 jongetjes uit Delden! Die zijn nog veel langer aan het reizen met hun ouders en zusje. De pannenkoeken smaken prima en daarna gaan we Shrek 3 en het laatste deel van Shrek kijken. Om 00.00 uur drinken we ranja en champagne en nemen we nog een oliebol. Gelukkig nieuwjaar! Buiten is het opmerkelijk rustig met hier en daar een beetje siervuurwerk. Ik denk dat de helft van de camping gewoon doorslaapt! Alleen een paar Fransen roepen happy new year. We appen nog even met NL en kijken de tweede film af.

01 januari 2016, nieuwjaarsdag!

We ontbijten met de overgebleven pannenkoeken en luisteren de laatste uurtjes van de TOP2000 af. Heerlijk in de zon met een kop koffie en stuk carrotcake. Mensen wensen elkaar hier nauwelijks gelukkig nieuw jaar. Een behoorlijk verschil met Nederland. Om 12.00 ‘s middags appen we even met NL en na de lunch gaan we naar het strand. Het is heerlijk weer en we nemen een echte nieuwjaarsduik! De golven zijn enorm en we moeten opletten niet omver gegooid te worden. Op het strand gaan Wouter en Sjoerd als echte Nederlanders een paar dijken bouwen. ‘s Avonds eten we rijst, kip, groente en een milde Indiase saus. Weer eens een andere 1 januari.

1. Jam-willem:
    30 december 2015
    Mooie omgeving om de jaarwisseling door te brengen.
    Prettige jaarwisseling.

Jan-Willem en Els
  2. Willeke:
    Ha reizigers!

Wat lijkt het mij ontspannend om in zo'n dunbevolkt gebied te reizen en zulke bijzondere dieren te zien!
    Voor na 31 december: Gelukkig 2016!

Groetjes van Willeke,
    Ook namens Roelant en Paul.
  3. Gerda en Dolf:
    30 december 2015
    Goede en mooie jaarwisseling gewenst. Ligt het vuurwerk al klaar onder het bed??? Veel plezier en blijf genieten. Dus wel veilig afsteken graag
    Groetjes Dolf en Gerda