Bandung

8 februari 2016 - Bandung, Indonesië

Maandag 8 februari 2016

We genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet en worden om 10.30 opgehaald door Brenny een collega van Martijn die samen met zijn Indonesische vrouw Aan in Indonesië woont. Zij hebben een instituut op gebied van toegepaste wiskunde, een art gallery, een restaurant en een hotel. Martijn is al een aantal keer bij het instituut geweest, maar het is erg leuk om alles nogmaals (en de aanpassingen van de afgelopen jaren) te zien. Ze wonen en werken in het noorden van Bandung op een heuvel met prachtig uitzicht over Bandung. We bezoeken als laatste het hotel, wat afgelopen juni is geopend. Het ziet er super modern en sfeervol uit. De lunch is ook heerlijk! Ondertussen is het flink gaan onweren, ja het is regenseizoen.

Na het bezoek aan Brenny en Aan brengt Brenny ons weer terug naar Bandung. Het is wederom enorm druk omdat vandaag iedereen vrij heeft. Na ruim een uur worden we afgezet bij een groot winkelcentrum. We gaan een beetje winkelen en worden verrast door Chinese trommels en twee Chinese draken! Zo maken we ook nog eens wat mee van het Chinese Nieuwjaar.

Terug naar het hotel nemen we een Angkot (een soort busje met een vaste route). Eerst even onderhandelen over de prijs en dan laten we ons voor de deur afzetten voor 1 euro met zijn allen.

Nadat we een uur bezig zijn geweest met het verkrijgen van een treinkaartje in een winkeltje via een site die ons er telkens uitgooide zijn we nog wat gaan eten bij Mc Donalds.

Dinsdag 9 februari 2016

’s Middags worden we opgehaald door de auto met chauffeur van Brenny en Aan (hij had toch niets te doen). Indra brengt ons eerst naar Lembang het stadje iets hoger in de bergen. Daar is het een drukte van belang. We bezoeken even de markt, een nauwe deels overdekte markt met geslachte kippen, gedroogde vissen, textiel, huishoudelijke zaken, fruit, groente allemaal door elkaar. Het stikt er en het is vies. We hebben het 5 minuten volgehouden.

Als we weer in de auto zitten begint het flink te regenen. We gaan terug naar Bandung naar een Angklung voorstelling. De Angklung is een houten bamboe instrument wat bestaat uit allemaal verschillende instrumenten die samen en toonladder vormen. Je moet trillen en dan krijg je 1 noot te horen. Eerst hebben we een korte voorstelling met muziek en poppenspel. Daarna krijgen we verschillende optredens van kinderen met de Angklung (het neigt naar vrijwillige kinderarbeid…maar ze hebben er lol in). Vervolgens mogen we het ook zelf proberen. We krijgen allemaal een Angklung (1 noot) en moeten als ons nummer/noot aan de beurt is trillen. Zo tril je een toonladder. Doormiddel van gebaren kunnen we met de begeleiding een liedje spelen. Heel leuk om te doen!

Tot slot krijgen we een optreden van een Angklung orkest wat Heal the world, van Michael Jackson en het nummer “Can’t take my eyes of you” speelt. Een jongen speelt solo’s en is erg goed. Filmpje ge-upload op reislogger.Een erg leuke middag!

We gaan vanuit het hotel op zoek naar een restaurant voor ons avondeten. We belanden bij een Thais restaurant waar het eten slecht en niet smaakvol is. Jammer! Femke en Sjoerd hebben ook weer iets tegen rijst, dus je begrijpt dat het erg gezellig was! Door de regen weer naar het hotel gelopen. Regentijd he.

Woensdag 10 februari 2016

We bouwen even een rustdag in met school, tekenen, krantlezen, spelletje doen (kolonisten van catan) etc. ‘s  Middags gaan we nog een stukje lopen in de drukke straat waaraan we zitten. Er is genoeg bedrijvigheid met winkeltjes, schoolkinderen, restaurantjes (aan de weg) en vele auto’s en Angkots.

’s Avonds gaan we eten bij Lawangwangi het restuarant van Aan en Brenny wat afgelopen maandag gesloten was. Heerlijke pasta carbonada gegeten.

Donderdag 11 februari 2016

We gaan vandaag naar het centrum van Bandung. Daar zijn nog een aantal koloniale gebouwen en er is een grote moskee. Het is druk en we worden weer volop aangestaard. Toeristen zijn ze niet gewend. Er is ook een straatje met veel schilderijen van kunstenaars, waar beste mooie tussen zitten. Meenemen is voor ons natuurlijk geen optie. Op de terugweg ontmoeten we in de Angkot twee studenten van ITB (goede universiteit in Bandung, waar de UT mee samenwerkt) die Universiteit Twente zelfs kenden!