Fox Glacier

25 december 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 22 december 2015

Vandaag zij we naar de Fox gletsjer gegaan. Ongeveer 45 minuten wandelen over rotsige paadjes met als toetje een stijl klimmetje. De gletsjer trekt zich langzaam terug, maar is nog steeds behoorlijk lang (10 km). Een best indrukwekkende ijspartij! De bergen zijn hoog en rotsig, overal zie je watervallen.

Terug op de camping was het helemaal helder geworden en konden we Mount Cook zien!

De keuken hier wordt bevolkt door zeer veel verschillende landen, we hebben al Zuid Afrikaans, Frans, Duits, Zweeds, Deens, Engels (Brits en Amerikaans), Chinees, Japans en Spaans gehoord. Er wordt flink uitgebreid gekookt!

Na het eten zijn we nog even naar het dorpje gelopen. Dat stelt niet veel voor, een paar restaurants,  souvenirwinkel en reisbureautjes om een helikopter vlucht te boeken. Toen we bijna terug waren, waren plaatselijke kinderen ijsjes aan het verkopen. Dat smaakte goed! De moeder stond er ook bij, ze was Zuid Afrikaans hoorden we. De kinderen hadden op de school aan de overkant van de straat gezeten, maar nu ze op de middelbare school zouden moeten zitten kregen ze thuis onderwijs, omdat in de wijde omgeving van Fox glacier geen middelbare school is. Volgend jaar gingen ze misschien op kostschool in een grote plaats. Er is hier ook geen supermarkt en ze bestelden dan ook de meeste boodschappen per internet. Op het zuider eiland wonen maar 1 miljoen mensen en dan met name aan de oost kust.

Woensdag 23 december 2015

Van Belgen hoorden we dat Gillespies Beach erg de moeite waard was. Wij besluiten er naar toe te gaan, 20 km vanaf de camping. Helaas bleek dat de laatste 12 km een onverharde gravelroad, door een dichtbegroeid bos was. Toch maar gedaan. Vanaf een parkeer plaats kon je een aantal wandelingen doen. We besluiten naar Taupo point te lopen. Eerst door een soort van duinen met struikgewas en daarna over het strand. De golven zijn hier i.t.t. bij het Abel Tasman National park woest en hoog! Een strand met grote stenen en aangespoeld hout. Echt mooi! Bij Taupo point,  hoge rots, is een lagune landinwaarts. We besluiten een klein stukje door te lopen langs strand met rotsblokken. Ineens zien we een zeehond! Gewoon heel dichtbij! Super om te zien. Hij gaat op een steen zitten genieten van de zon. Dan horen we gekuch vanuit de rotsen tegen de kust. Nog een zeehond! Hij blijft onder de stenen liggen. Een van de dieren die we graag in het wild willen zien hebben we nu gezien!

We lopen terug naar de auto en rijden terug naar de verharde weg. We gaan ook nog naar Lake Matheson, het bekende spiegelmeer, waar je de bergketen in kan zien spiegelen. Helaas is er te veel wind en is het half bewolkt. Geen spiegeling. Wel een leuk wandelingetje.

1. Annemiek:
    Hoi Simone, Martijn en kids,

Zojuist jullie foto's bekeken, ziet er gaaf uit, al veel gezien!

We wensen jullie een zonnige kerstdagen toe.
    Hier is het zacht weer.

Groetjes,
    Annemiek en de rest
  2. Janny:
    Hoi Simon, Martijn en Kids,
    Vanuit het niet koude Twente de hartelijke groeten en fijne kerstdagen toegewenst, al zijn jullie daar helemaal niet mee bezig denk ik, daar aan de andere kant van de wereld !! Geniet ervan tot volgend jaar.
    Groetjes, Janny
  3. Elizabeth en Luuk:
    25 december 2015
    Vol afwisseling, deze vakantie! Wat bijzonder voor de kinderen zoveel moois zover van huis te zien en mee te maken. En er komt natuurlijk nog veel meer! Ook Kerstvakantie, net als hier?
    Morgen gaan we om vijf uur naar opa en oma en Albert Jan. Gezellig en bijpraten, oa over jullie belevenissen.Mooie dagen, wel een beetje kerstgevoel met het kerstverhaal erbij? Kan ook in de warmte, hoor. Lieve groet voor jullie vijfjes vanuit Wierden.
  4. Elsbeth:
    28 december 2015
    Geweldig die zeehonden en prachtige watervallen! Pizza ziet er ook lekker uit !
    Veel plezier verder weer, Elsbeth