Christchurch

6 januari 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Woensdag 06 januari 2016

Na het ontbijt gaan de kinderen weer school doen en ik ga na een lange tijd weer eens hardlopen. Heen over de weg richting het einde van het schiereiland, terug over het wad van het estuarium. Lekker om te lopen, maar ook weer gezien wat de aardbeving heeft aangericht! Hele stukken langs de kust zijn leeg en ik denk dat er ook niet meer gebouwd mag worden.

Het is lekker weer en Wouter, Sjoerd en Femke vermaken zich prima in de Western style kinderspeelplaats waar ze de enige kinderen zijn. We besluiten vandaag niet naar de binnenstad te gaan, maar een wandeling over het strand te maken. Eerst lopen we over het strand aan de Oceaan kant, met ruige golven richting het einde van het schiereiland. We lopen door tot aan het punt waar het water het estuarium binnen gaat. Je kunt de overkant van dichtbij zien! Terug deels over het strand van het estuarium en deels door de wijk. Huizen kijken is altijd leuk! Een flinke wandeling en bij thuiskomst schijnt de zon op ons huisje, dus we genieten op de veranda onder het genot van een biertje, cola of ranja en iets lekkers (Femke is onze borrel koningin). We hebben trouwens ook weer een tui (vogel) op de camping, die als Martijn het Tui-bier dringt weer luidruchtig aanwezig is. We koken rijst met butterchicken, een lekkere saus en als toetje zelfgemaakte crème brûlee. Toetjes kun je hier niet echt goed krijgen of het is belachelijk duur, maar pakjes om zelf iets te maken zijn er in overvloed. Het valt goed in de smaak en is voor herhaling vatbaar. Onder de afwas nog even een cd’tje met jaren 90 dansmuziek gedraaid. Viel bij Wouter, Sjoerd en Femke goed in de smaak er werd volop meegedaan!

Nu is de rust weder gekeerd en genieten we van de vogelgeluiden van onbekende vogels. Jammer dat Leo hier niet is, want die wist vast welke vogel het was.

Donderdag 07 januari 2016

We gaan vandaag naar het centrum van Christchurch. De aardbeving heeft hier alles verwoest. Na bijna 5 jaar is het nog steeds een enorme bouwput en staan er nog overal hekken voor kapotte gebouwen. We gaan eerst naar Cathedral square, waar de oude kathedraal staat. Kunstenaars hebben het plein opgeknapt, wat met op de achtergrond de verwoeste kerk een bijzonder beeld geeft. De toren die naast de kathedraal stond is geheel verdwenen. We besluiten om met een historische tram te gaan. De bestuurder, conducteur en tevens gids vertelt op een enigszins cynische wijze over het Christchurch na de aardbeving. Nieuwe woorden als “deconstruct” worden hier momenteel veel gebruikt. We stappen uit bij de botanische tuinen, die als we er door heen lopen schitterend zijn. Veel verschillende bomen, een rozentuin (wij vinden de dahlia’s daarvoor mooier) en een stukje Nieuw Zeelands bos met varens en dichte bebossing.

Een aantal oude gebouwen (in de zelfde stijl als de gebouwen in Dunedin) zijn redelijk behouden gebleven en al weer opgeknapt zoals het Canterbury museum en het Christ’s College (elitaire jongens middelbare school, kosten NZ$30.000). We vervolgens onze tramrit en stappen uit bij New Regentstreet. Een grappig straatje met huisjes met gekleurde gevels en winkels en restaurantjes. We besluiten wat te gaan drinken op een terrasje. We lopen een stuk verder en komen dan bij de winkelstraat. De winkels zitten in containers wat gezellige “straatjes” oplevert. De trambestuurder vertelt even later dat er allerlei gebouwen gebouwd gaan worden waarin de winkels zullen komen. Het is nog onduidelijk of de kathedraal gerestaureerd wordt of opnieuw gebouwd gaat worden.

Een interessant bezoek aan een verwoest centrum!

1. Brigit en Leo:
    7 januari 2016
    Neem de vogelgeluiden op in whatsapp en stuur ons een appje, maar de namen van de vogels zijn bij Leo ook niet allemaal bekend. Dat wordt in NL de vogel-cd luisteren en dan maar vergelijken. Geniet er in ieder geval van!