van Cromwell naar Christchurch

5 januari 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

5 januari 2016

We verlaten Cromwell via de 8 langs het Dunstan meer richting Terras. Het is een mooie route langs het meer en aan weerszijden hoge kale bergen. We komen in de Lindis valley, waar het kaal en droog is met wederom hoge bergen. Bij de Lindis pass heb je prachtig uitzicht over het berglandschap. We rijden door naar Omarama en drinken koffie in een sfeervol (dat zie je niet vaak) wegrestaurant in Twizel. Van daaruit is het nog maar een klein stukje rijden naar het Pukaki meer waar je een schitterend uitzicht hebt op Mount Cook. We hadden ook geluk met het heldere weer. Lekker toeren met een muziekje op de achtergrond. De route blijft erg mooi, we rijden door een eindeloze vlakte met in de verte bergen aan weerszijden. Ook het Tekapo meer is mooi, maar het uitzicht minder spectaculair. In Fairlie kopen we een broodje en een pie bij de plaatselijke bakker. Die kleine hartige taartjes zijn wel specialiteit van de Nieuw Zeelanders: Bladerdeeg met gehakt vulling. Daarna is het nog een stuk van 2,5 uur door heuvellandschap met veeteelt (ik heb nog nooit zo veel koeien gezien als tijdens deze vakantie) en uiteindelijk over een rechte weg door meer stedelijk gebied. We zitten in Christchurch in South Brighton op een zeer relaxte en rustige camping. We hebben dit keer een echt huisje met eigen douche, toilet, keuken, slaapkamers en veranda! Echt super. De camping ligt op een soort schiereiland aan een estuarium, een soort binnenzee. Na het eten gaan we naar het strand, wat een soort wad is. Het is erg mooi hier, maar je ziet overal nog de gevolgen van de aardbeving in februari 2011. Een houten looppad langs de kust is helemaal kapot en een stuk ligt 10 meter verderop. Veel huizen worden nog herbouwd of kavels staan leeg. Op de camping mag het stenen gebouw met de keuken, douches en toiletten niet meer gebruikt worden en zijn er tijdelijke units.