van New Plymouth naar Whitianga

16 januari 2016 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 16 januari 2016

Half 10 zitten we in de auto en rijden we over de 3 richting Hamilton. De weg gaat afwisselend door heuvellandschap met begroeiing of weilanden of langs de kust. Het is een mooie route alleen merk je dat het drukker is op de weg. Geregeld zitten we achter een slome vrachtauto of camper en moeten we wachten tot de volgende “passing lane” om die voorbij te gaan. We komen nog langs de “three sisters” drie rotsen in de zee. In Te Kuiti drinken we koffie bij de stationsrestauratie op het perron. We vragen ons af hoe vaak er een trein langs komt per dag… Waitomo caves laten we links liggen, grotten hebben we immers ook volop in Europa. In Morrinsville een agrarisch dorp met veel landbouwvoertuigen winkels en kunstzinnige koeien stuiten we op een bakkerij die allerlei lekker dingen verkoopt en ook nog eens heel betaalbaar! We doen ons te goed aan pies, lekkere belegde broodjes en appelflappen. We zien onderweg wel 3 zuivelfabrieken, dit is vast het hart van Fonterra, de NZ Campina.

De weg blijft tussen de heuvels doorgaan en af en toe is er weer een stukje flink bochtig. We zitten inmiddels op de 26 en gaan bij Kopu op de 25a richting Pauanui. We komen langs Tairua een mooie baai! Vervolgens nog een lastig stuk met veel bochten en wegwerkzaamheden. Uiteindelijk komen we in Whitianga midden in de Coramendel (schiereiland). Whitianga ligt als South Brighton aan een estuarium. Er is een veerpont naar de andere kant waar je in Cooks bay uitkomt. Thomas Cook is in dit gebied aan land gekomen. Het is echt zomer hier met lekkere temperaturen. De camping is een familie camping met sinds afgelopen zomer (juli 2015) nieuwe eigenaren. De kitchen cabin is prima met aparte slaapkamer voor de kinderen. We gaan naar de Countdown, maar kopen eerst bij de Warehouse er tegen over een koekenpan. We willen graag nog 1 keer pannenkoeken bakken en er is geen goede pan bij het huisje.

Vanavond eten we zelf gemaakte hamburgers met sla, tomaten, paprika, komkommer en een broodje. Aangezien het zaterdag is kijken we ook nog een film: Sjakie en de chocoladefabriek. Altijd leuk! Daarna kunnen Martijn en ik nog prima buiten zitten, zo warm is het hier.

1. Jenny:
    17 januari 2016
    Coromandel is weer bekend terrein voor mij. De gouddelversstadjes! We troffen het daar niet met het weer, de lucht was grijs en het regende. De verrassing kwam 's avonds: als enige kampeerder overnachten bij een Spa in Tauranga en gratis gebruik maken van het heerlijke heilzame water!
    Geniet verder,
    Tante Jenny