New Plymouth

13 januari 2016 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Woensdag 13 januari 2016

Wouter, Sjoerd en Femke zijn flink fanatiek met school zodat ze een groot gedeelte klaar hebben als we in Indonesië zijn. Na de lunch houden we de school voor gezien. Er loopt een wandelpad langs de kust van Fitzroy naar New Plymouth centrum. Een ideale manier om naar het centrum te gaan. Ongeveer 45 minuten lopen. We gaan naar het informatiecentrum om informatie over wandelingen bij de vulkaan te verkrijgen, we gaan winkelen in de shopping mall en Wouter gaat naar de kapper. Een aardige heren kapper die eerst vraagt of we uit Nederland komen. Hij is een keer in Zoetermeer geweest. Ik zeg tegen hem dat dat nou niet bepaald een toeristische plek is, hij vertelt dan dat hij een zoon heeft in Nederland. Hij heeft hem al 10 jaar niet gezien. Best tragisch. We kletsen nog even verder over onze reis en Wouter is weer geknipt! We wandelen terug naar de camping en eten rijst met groente en kip.

Donderdag 14 januari

Vandaag gaan we wandelen bij de vulkaan Taranaki. Het is ongeveer een half uur rijden naar het bezoekerscentrum Egmont North. De vulkaan ligt weer geheel in de wolken, dus we vragen eerst welke wandeling geschikt is voor deze dag. We kiezen een geschikte rondwandeling van 3 uur uit. Het eerste stuk is klimmen over en soort gravel pad. We lopen als het ware in de wolken en er is door de dichte begroeiing weinig uitzicht. De motivatie voor deze wandeling daalt al na 20 minuten. Na twee keer gestopt wegens motivatie problemen lopen we door naar de “top”. Af en toe waaien de wolken over en heb je een goed uitzicht over het dal. De wandeling gaat verder over een bergkam naar een hut. Bij de hut aangekomen eten we ons brood op. Daarna gaat de wandeling verder door de het NZ regenwoud. Het is mooi, maar de paden lopen lastig: of tussen boomwortels door, of over stenen of op en af trappetjes. Femke blijft haken achter een boomwortel en klapt voorover. Ze heeft nu schrammen over 1 helft van haar gezicht… Uiteindelijk de wandeling uitgelopen, maar we zullen hem niet aanraden bij anderen. Wel lekker in beweging geweest.

Op de camping aangekomen besluiten Sjoerd, Femke en ik de zee in te gaan. Het is i.t.t. op de vulkaan zonnig en warm bij de kust. De golven zijn lekker hoog! Femke gaat op het strand spelen omdat het zoute water niet prettig is in haar geschaafde gezicht. Het strand is hier trouwens zwart.

’s Avonds gaan we BBQen bij Rowena en haar zonen Isac (12) en Tamati (8). Ze woont in een gezellig huis dichtbij het centrum. Zoals de meeste NZ huizen van hout en gelijkvloers. We kunnen buiten zitten en een vriend van Rowena komt ook: Jef. Hij heeft een erg handige BBQ waarbij gas de houtskool opwarmt! We eten lekker worstjes en heerlijk vlees. Jef laat koeien slachten en heeft hele pakketten vlees in de vriezer. Het is gezellig en we praten o.a. over de NZ regel dat kinderen onder de 14 niet alleen thuis gelaten mogen worden. Rowena ergert zich enorm aan deze regel en wij als Nederlanders natuurlijk ook. De kinderen kijken nog een filmpje en daarna gaan we naar huis. Heel bijzonder om iemand naar 20 jaar weer te zien!

Vrijdag 15 januari 2016

Een flinke schooldag gaan we er van maken. Het weer is wisselvallig dus dat is dan weer goed gepland. Een hele dag school is wel vermoeiend. Femke en ik gaan na de lunch even naar het centrum van New Plymouth om brood en melk te halen en nog even kinderkleding in de uitverkoop te kopen. We gaan ook nog even met zijn allen wandelen langs de kust in noordelijke richting. Jammer dat er zo veel fietsers langs racen waar je continue voor op moet passen.

1. Ellen:
    16 januari 2016
    Hoi Simone,

Vandaag eindelijk even tijd genomen om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Leuk hoor! Wat een avontuur ook voor de kinderen. Veel plezier nog verder.

groetjes,

Ellen