Whitianga

17 januari 2016 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Zondag 17 januari 2016

We zijn op de helft van onze reis! Het lijkt wel alsof we al veel langer weg zijn, maar we zijn nog maar op de helft!

’s Ochtends weer school en ’s middags gaan we Whitianga en de kust verkennen. Het plaatsje heeft een haven en een winkelstraat. Er staan snel groeiende dennen en palmbomen. Femke is over precies twee weken jarig dus die wil ook graag even kijken in een speelgoed winkel. We gaan borrelen en pannenkoeken bakken. Dat laatste duurt helaas wel wat lang met 1 pan. Ze smaken er niet minder om. Het weer is jammer genoeg wat minder, wel warm, maar ook af en toe regen.

Maandag 18 januari 2016

We worden wakker met fixe buien afgewisseld met af en toe een beetje zon. Jammer. ‘s Middags besluiten we om toch op pad te gaan. Koud is het niet dus korte broek en regenjas. We lopen naar de pont die de uiteinden van het estuarium met elkaar verbindt. Aan de overkant aangekomen lopen we Maramaratotara track die langs een baai en over een heuvel gaat. Je hebt een prachtig uitzicht over Whitiangi, zelf als het bewolkt is. Iets verder heb je een uitzicht over de andere kant richting de oceaan. We lopen door tot Cooks beach waar James Cook voor het eerst aan land ging.  Op de terugweg krijgen we helaas een enorme hoosbui en we komen met doorweekte broeken aan bij de ferry. Een leuke wandeling, maar jammer van die buien.

’s Avonds na het eten spelen we Hints met Sjoerd en Wouter. Een leuk spelletje en ze beginnen al aardig de gebaren te leren (“klinkt als”, “boek drie woorden”)

Dinsdag 19 januari 2016

Het weer is omgeslagen: droog, zonnig en warm. We staan op tijd op en gaan met de auto naar Hot Water beach. Bij eb (vandaag om 9.15) kun je daar je eigen warmwater poeltje graven. Er komt warm water uit de grond. Het is nog een stukje rijden en we komen om 9.30 aan. Het is een drukte van jewelste. Iedereen probeert met scheppen op de juiste plek een poeltje te graven. Het water is inderdaad (erg) warm, maar wordt af en toe al weer door een golf overstroomd. Het is leuk, ook lachwekkend en iets te toeristisch. We genieten naderhand van het mooie strand en uitzicht.

Dichtbij Hot Water beach ligt het plaatsje Hahei beach en zoals de naam al zegt aan een strand. We parkeren de auto en gaan eerst koffie drinken. Nog best lastig iets te vinden. Strandtenten en strandvertier kennen ze niet. Geen ijsje of koffie tent aan het strand te vinden. Alleen in de plaatsjes is iets van horeca te vinden.

Na de koffie lopen we van Hahei naar de Cathedral cove, een klein uur enkele reis lopen. Het uitzicht op de verschillende strandjes is prachtig. We zijn blij dat de route nu ook gedeeltelijk door bossen gaat, want tijdens het klimmen is het behoorlijk heet. De Catherdal cove is een natuurlijk grot/ tunnel aan het strand tussen twee strandjes in. Ook weer erg mooi daar, wel toeristisch. Gelukkig lopen de meeste mensen maar een gedeelte van de wandeling dus genieten we ook nog van de rust. We hebben lekkere zelfgemaakte sandwiches mee met ham, kaas, humus (met knoflook), tomaten en sla.

Femke heeft een beetje genoeg van het vele lopen van de laatste week en op de terugweg loopt ze daarom heel hard. “ja mama, mijn benen wilden dat want dan ben ik sneller bij de auto”. In Hahei beach gaan we lekker afkoelen en in de golven zwemmen.

Thuisgekomen eten we rijst met zoetzure saus en doen we met Sjoerd nog hints. Een heerlijke dag!