van Whitianga naar Russell

20 januari 2016 - Russell, Nieuw-Zeeland

20 januari 2016

Vandaag verlaten we de Coromandel. We wilden eerst via Coromandel town rijden, maar helaas is dat 30 minuten om. Op een rit van ongeveer 6 uur zonder pauze is dat ons te veel. De kortere route die we ook hadden uitgezocht via de 309 bleek onverhard! Dus gewoon over de 25 naar het zuiden, door bochtige wegen met her en der wegwerkzaamheden. Als we de Coromandel uit zijn is het nog maar een klein stukje naar Auckland. Vlak voor Auckland is er een snelweg, waar we bij een heus snelweg weg parkeerplaats stoppen. We kiezen voor de Mc Donalds. De koffie is prima en de muffins zijn heerlijk en voor de verandering goedkoop (anders was het een koekje uit de auto geworden).

De 1 gaat dwars door Auckland over de Auckland Harbour bridge. Het landschap is onveranderd heuvelachtig met af en toe weilanden en af te toe bossen. We merken dat we het rijden op tweebaans wegen een beetje gezien hebben. In de buurt van Whangarei zien we een hele grote zuivelfabriek van Fonterra. We rijden na de lunch door naar Opua waar de auto ferry naar Russel gaat. Het is een pont zoals je ook hebt bij Wageningen over de Rijn.

Het holidaypark in Russell is erg mooi gelegen op een heuvel waarbij je over Russell en over het water naar Paihia kan kijken. De Bay of Islands is een gebied met heel veel eilanden, schiereilanden en een grillige kustlijn met eindeloos veel baaitjes. Daarnaast is het het gebied waar het verdrag van Waitangi is getekend. De cabin is prima, met opgemaakte bedden en een veranda.

We lopen naar het centrum van Russell, een klein sfeervol toeristisch plaatsje aan een baai. Er staan een paar relatief oude gebouwen uit de 19de eeuw. Bijvoorbeeld het oudste kerkje van Nieuw Zeeland, een oud politie bureau en een mooi hotel. Russel ligt aan een baai met in het midden een aanlegpier voor boten. Ik dacht dat ik op internet gezien had dat er een supermarkt was in Russell, maar dat blijkt een kleine buurtsuper te zijn. We kunnen er nog wel een maaltijd kopen en wat brood en melk.