Russell

23 januari 2016 - Wellsford, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 januari 2016

De dag begint bewolkt, maar het klaart hier wel snel op. De basistemperatuur is hier trouwens lekker warm. We hebben in Russel dus alleen een kleine buurtsuper, maar aan de overkant in Paihia is wel een Countdown. We kunnen daar naar toe met een voetgangersboot. Leuk uitstapje! Paihia is ook een toeristisch dorpje, maar een stuk minder sfeervol dan Russell. De Countdown is klein, maar we kunnen er wel alles krijgen. Op de terugweg zitten we in de fastferry, het lijkt wel een speedboot!

We genieten van het mooie weer, gaan zelfs op verzoek van Femke borrelen en eten pasta met rode saus.

Vrijdag 22 januari 2016

Vandaag maar eens kleding wassen. Dat is ook nog wel een dingetje. 20 jaar geleden hadden ze alleen koud water wasmachines en nu nog regelmatig! De meeste campings hebben zowel een koud water als warm water machine, maar op deze camping is alleen een koud water wasmachine. De was wordt dus weer fris en niet schoon…

Na de huishoudelijke- en schoolzaken gaan we wederom met de ferry, maar dit keer naar Waitangi. Daar is in 6 februari 1840 de Waitangi treaty getekend door de Engelsen en de Maori’s. In dit verdrag hebben de Engelsen en de Maori’s afgesproken dat ze elkaar gelijkstellen, het vormt de grondwet van Nieuw Zeeland. Helaas is daar niet altijd evenveel van terecht gekomen: De Maori’s zijn regelmatig achter gesteld. Dit leidde weer tot verscheidende gevechten en protesten tot er uiteindelijk een officieel excuus kwam van de regering in 1975 en uiteindelijk ook van Koningin Elizabeth. 6 februari is een nationale feestdag in Nieuwe Zeeland (Waitangi day), waarop wordt gevierd dat NZ van en voor alle Nieuw- Zeelanders is. Op het terrein in Waitangi staat een enorme vlaggenmast met bovenin de NZ vlag en daaronder de Britse en de oude NZ vlag. Daarnaast staat er het huis van de eerste gouverneur van NZ William Hobson die tevens het verdrag ondertekende. Ook is er een Maori gemeenschapshuis. Op 6 februari gaan de Maori’s ook met hun grootste waka (boot) te water. Die boot kon je ook bekijken. Een interessant stukje geschiedenis.

We lopen terug naar Paihia en nemen daar de ferry naar Russell.

’s Avonds eten we eerst zachte taco’s en kijken we daarna naar de Lion King.

Zaterdag 23 januari 2016

Vandaag hebben we een boottocht de Bay of Islands geboekt. We gaan op een grote catamaran langs de verschillende eilanden. Het weer is goed en de eilanden en stranden zijn mooi. De boot vliegt soms als het ware over het water, dat in combinatie met de hoge golven soms wel op een achtbaan lijkt! Er is ons beloofd dat we ook dolfijnen zullen zien, maar die zien we alleen van een afstandje. Dat is jammer! We stoppen ook bij Otehei bay, waar je als je even naar boven klimt een mooi uitzicht hebt over verschillende eilanden en baaien. Het verste punt van de boottocht is de Hole in de Rock waar er een soort tunnel is in een rots door de kracht van water. De zee golft hier behoorlijk en je moet je goed vasthouden om niet om te vallen. Tot slot gaan we nog bij zwarte rotsen langs.

Terug in Russell hebben we voorlopig voor de laatste keer gekookt. Morgen gaan we naar Auckland en over een paar dagen naar Indonesië. Wouter gaat nog op de camping naar de openluchtbioscoop. Wij zitten op de veranda te genieten van het mooie weer en tegelijkertijd de muggen weg te slaan…

1. Jenny:
    23 januari 2016
    Voor mij weer bekend terrein. NZ zit er bijna op. Ik wens jullie een goede vlucht naar Indonesië en volg met belangstelling jullie reisverslag
  2. H&M:
    24 januari 2016
    Een mooie afsluiting van jullie reis door NZ. Ook voor ons veel herkenning bij Russell en de beschrijving van de pontjes.
    Ik ga ervan uit dat beschikbaarheid van internet in Indonesie wat minder zal zijn;-) dus alvast een mooie verjaardag Femke!