van Russel naar Auckland

24 januari 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zondag 24 januari 2016

We verlaten Russell en gaan eerst met de pont weer naar Opua. Voor dat we naar Auckland rijden gaan we nog langs de Kauri bossen waar grote Kauri bomen staan. Dat is aan de westkust van het Northland. We gaan via de 11, de 1 en de 12 naar het westen. Het landschap is weer mooi met heuvels, weilanden (inclusief de koeien), bomen. We merken we dat dit het armere gedeelte van NZ is. Er wonen hier veel Maori’s, die het toch niet zo goed voor elkaar hebben als de oorspronkelijk-Europeanen. Veel slechte of vervallen huizen, veel rotzooi rond de huizen en oude auto’s. De kust bij Opononi is mooi met hoge gele stranden en duinen. Zien we toch nog vergelijkbare stranden als bij 90 miles beach, waar we niet naar toe gaan ivm met de enorme reistijd (idem voor het uiterste noorden, Cape Ranga). We drinken koffie bij de plaatselijke kroeg waar ook gegokt kan worden op paardenraces. Onze tank is bijna leeg en we hopen te kunnen tanken. Gelukkig is er een tankstation 5km verderop in Omapere. De tankstationhouder profiteert flink van zijn monopoly in de omgeving en vraagt gewoon 20 cent per liter meer dan in grotere plaatsen!

Even verderop begint het Kauribos. We stoppen bij Tane Mahuta, de grootste Kauritree van NZ. Best een indrukwekkende boom, maar in de VS hebben we toch echt veel grotere bomen gezien. We rijden verder door het soms dichte bos over een slingerweg (highway 12) naar Dargaville. Dat is een enigszins vervallen regioplaats met wat winkels en eetgelegenheden. De plaatselijke Bakery, gerund door Aziaten, heeft nog wel een paar pies voor ons. Daarna is het nog ongeveer 100km naar Auckland, makkie zou je zeggen met de motorway rond Auckland in het verschiet. Tot aan Brynderwyn (wij denken toch echt Zuid Afrikaans) is er niets aan de hand, maar rond Warkworth staat het voor km’s vast! We staan op de laatste dag met de auto voor het eerst in een enorme file. Dat kost ons zeker wel 1 uur.

Op de motorway heb je een schitterend uitzicht op Auckland, waar we uiteindelijk rond 18.00 aankomen. We parkeren de auto in de garage van het hotel, wat maar net kan met onze auto en checken in in onze kamer. Dit blijkt een riant appartement te zijn met 3 slaapkamers en een woonkamer/ keuken. We kijken even tennis op de grote tv en gaan vervolgens op zoek naar een restaurant. Dat is ook weer zo vreemd geregeld hier. Foodcourts zijn allemaal gesloten, raar rond etenstijd?! Gelukkig zijn er wel restaurants en gaan bij een Mexicaan eten. Schuin tegenover de Sky tower een hoge toren van waaraf je een mooi uitzicht hebt over Auckland. Het eten is lekker en het uitzicht op de toren is mooi!