Rotorua

10 december 2015 - Lake Okareka, Nieuw-Zeeland

Dag allen,
Gisteren (donderdag ) Auckland verlaten. 's Ochtends auto opgehaald. We hadden een ruime auto geboekt en kregen een nieuwe bus! Foto volgt. Martijn aan de linker kant rijden, wel even opletten geblazen... naar Rotorua gereden. Door heuvel landschap met veel bijzondere bomen en heel veel koeien (wsf gingen ze tellen). Aux kabeltje werkt goed en het cd ripwerk van Martijn is niet voor niets geweest. We rijden relaxed met Guus op de achtergrond, wat wil je nog meer! In Cambridge lunch gekocht en toen Door naar Rotorua. Daar aangekomen met belabberd kaartje Bluelake holidaypark gevonden. Wel drie keer omgekeerd...
Mooi vakantie park aan schitterend blauw meertje. We horen bijzondere vogels waar we de naam niet van weten. Huisje is prima.
Boodschappen doen bij pak and save en pasta met rode saus in gezamenlijke keuken klaargemaakt. Ja hoor, daar waren al weer Nederlanders. Gelukkig ook Amerikanen en Canadezen. Maar ja vonden alles weer fantastic, great, en amasing.
De jetlag vergt zijn tol en om 21.30 lag iedereen onder de wol.
Vandaag gestart met schoolwerk. Heerlijk zonnetje en temperatuur. Vanmiddag eens naar een warmwaterpoel en geiser park.

Ondertussen is het maandagochtend 14-12-2015. Bijna een week op reis. Hier onder volgt het vervolg van ons verblijf in Rotorua.

Na de lunch (o ja goed te vermelden, het brood is hier nog even slecht als 20 jaar geleden, we roosteren alles en beleggen het daarna met zoet of hartig beleg) zijn we naar Te Puia gegaan. Dit is een thermische vallei (Te Whakarewarewa) van Maori's in combinatie met een Maori village en New Zealand Maori Arts &Crafts Intstitut (School voor Maori houtsnijwerk en weefkunst). Eerst hadden we een rondleiding door een Maori-gids. De grootste geiser van het zuidelijk halfrond, Pohutu, spoot flink. We zagen verder bubbelende modderpoelen, heldere warmwater poeltjes en damp uit de grond komen. Verder hadden ze ook 2 kiwi's in gevangenschap, helaas zagen we ze niet omdat  wat de nachtdieren zich teruggetrokken hadden in een hoekje. In het Maori dorpje legde onze gids uit hoe de Maori's leefden en hoe ze naast het koken van eten in de warmwaterbronnen ze een hangi maken. een hangi is een traditioneel Maori "gerecht". Eerst wordt er een vuurtje gemaakt en daarna worden er vulkanische stenen in gelegd. daarop gaan dan verschillende soorten vlees, onderop het vlees wat het langst moet garen. Daarbovenop aardappels en verschillende groenten. Vervolgens dekken ze het voedsel af en laten ze het 4 uur garen.

Tot slot ook nog de houtbewerkingschool en weefschool bezocht. En  we zagen nog een stukje van een traditioneel Maori dans (Haka).

Het weer was super, aan het einde van de middag lekker met een biertje buiten zitten en eten.

Zaterdag 12 december 2015

Helaas, het regent. 's Ochtends weer schoolwerk. s' Middags klaart het op en hebben we een wandeling rond het Blue lake (Lake Tikitapu) gemaakt. Door mooie bossen met allerlei bomen die we in Europa niet hebben. Vooral de fern-tree  is aanwezig, symbool van New Zealand en de all blacks (nationaal rugby team ) in het bijzonder. De vogel die zo'n mooi geluid maakt is een tui, een zwarte vogel met wit befje. We zagen ook het groene meer, Lake Rotokakahi, wat prive eigendom van Maori's is en niet toegankelijk.

1. H&M:
    11 december 2015
    Leuk om te zien waar jullie nu zijn.
    Hidden Valley is een aanrader en hangt bij ons nog met een foto aan de muur.
    PS Ziet goed uit, het busje. Moest wel ff de iPad draaien ;-)
  2. Mirjam:
    12 december 2015
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Goede herinneringen daar. De tongariro crossing - wellicht een iets te lange wandeling in rotorua - is heel gaaf.
  3. Juf Margriet:
    13 december 2015
    Wat fijn dat de reis goed is gegaan. Nu zitten jullie gewoon aan de andere kant van de wereld, zó onwerkelijk!
    En zelfs al met schoolwerk bezig geweest! Superleerlingen hoor...
    Heel veel plezier, ik blijf jullie volgen en zal de foto's in de klas laten zien op het digibord.