Wellington 2

10 januari 2016 - Lower Hutt, Nieuw-Zeeland

Zondag 10 januari 2016

We nemen even een rustdag (toepasselijk op zondag). Eerst gaan we school doen en ’s middags blijven we relaxed op de camping. Beetje lezen, log bijwerken en spelen. Nog wel even naar de supermarkt om inkopen te doen.

Maandag 11 januari 2016

We gaan voor de tweede keer (ook in december) naar het centrum van Wellington. We rijden eerst naar het Te Papa museum. Dit is het nationale museum van Nieuw Zeeland. Het is gratis en het laat het ontstaan en de geschiedenis van Nieuw Zeeland zien. Eerst naar het geografische ontstaan, met de breuklijnen (kans op aardbevingen), vulkanen en de oorspronkelijke dieren gekeken. Veel opgezette dieren en skeletten gezien, maar ook in een huisje gestaan waar ze een aardbeving reconstrueren (je gaat helemaal heen en weer). Vervolgens naar de afdeling waar ze laten zien wat de mensen (zowel Maori als zeker de Europeanen) aan veranderingen in flora en fauna gezorgd hebben. Nieuwe dieren zoals schapen, koeien, maar ook zeker possums, muizen, roofvogels en andere dieren die de oorspronkelijk bewoners zoals de pinguïn en de vele loopvogels bedreigen. Ook de ontbossing t.b.v. landbouwgrond heeft voor veranderingen gezorgd. Tot slot ook nog naar de afdeling over de Maori cultuur geweest met natuurlijk het Waitangi verdrag prominent aanwezig. In dit verdrag geven de Engelsen en de Maori elkaar de zelfde rechten en plichten. Het museum is ook heel erg op kinderen gericht, dus ze vonden het alle drie interessant!

Na het museum bezoek zijn we nog door de stad gelopen over de kade langs de zee en door de winkelstraten. Het was lekker weer en we hebben aan het einde van de middag aan de kade boten en mensen gekeken. Opvallend veel mensen lopen hard over de ”boulevard” of wandelen uit het werk met nette kleding en sportschoenen naar huis (hakken in een tasje).

Vanavond buiten kunnen eten en de was ook weer droog! Morgen naar New Plymouth!

1. H&M:
    11 januari 2016
    Leuk dat jullie ook in het Te Papa museum zijn geweest, vond het een van de mooiste en interactiefste musea.
    En grappig hoe toch iedereen z'n eigen route kiest. Wij bleven wat langer in Kaikoura en spotten een potvis, een immens dier.
    Heel veel plezier op jullie verdere reis!
  2. Jenny:
    11 januari 2016
    Te Papa: een prachtig museum, inderdaad bijzonder ook voor kinderen.Zijn jullie ok nog met de kabeltram naar de botanische tuin en het Carter observators geweest?
  3. Marjan:
    Hallo lieve luitjes,
    wat leuk dat we jullie reis kunnen volgen, en wat zien jullie veel interessante dingen. In NL is het koud en bij jullie zo te zien heerlijk. Mooi om het zo vast te leggen en je ziet hoe relaxed jullie zijn. De beste wensen nog, jullie starten het nieuwe jaar in ieder geval prachtig.
    Heel veel plezier nog en lieve groeten van ons. Kursad, Emine en Marjan
  4. Mirjam:
    12 januari 2016
    Hallo allemaal,
    Vandaag hebben we op de BSO wat foto's gekeken en verhalen gelezen van jullie reis.
    Iedereen is wel een beetje jaloers. Wat hebben jullie het mooi daar!
    Geniet er nog maar van!
    Groeten van de 7+ dinsdag groep van BSO de Notekrakers, en van de juffen!
  5. Gerda Snetselaar:
    13 januari 2016
    Hoi! Wat een prachtig natuurschoon! En wat een heerlijke gezinstijd!
    Mooi om te zien en lezen... Geniet ervan!
    Groetjes uit Ederveen.